tisdag 24 mars 2009

ostkossan

Jag hade inte varit på jobbet många minuter innan den första jobbiga kom.
En dam med tråkig ton ville köpa lite Blualp.
Det var inte roligt men det gick snabbt.
När jag nästan hunnit slå plast om osten lät det på följande sätt.

Hon - Och så vill jag ha en riktig lågprisost.
Jag - Ok, hmm, den här herrgårdsosten är bra.
Hon - Och vad kostar den?
Jag - 89 kr kilot.
Hon - Och det tycker du är billigt.
Jag - Ja det gör jag.
Hon - Du tycker det ja.
Jag - Ja.

Hon blev lite mer irriterad än hon var när hon satte första klöven innanför dörren.
Jag försökte förgäves att inte bli sur.
Det misslyckades.
Så jag fortsatte ge ett par förslag.
När jag närmade mig en lösning lät det så här, ganska exakt.

Jag - Så har vi ju den här också. En lagrad hushållsost.
Hon - Vad kostar den?
Jag räcker fram en skiva som smakprov som hon glupskt roffar åt sig och smäller in i munnen.
Jag - 59 kronor kilot.
Hon blundar av njutning.
Hon pekar på den och säger:
"Jag tar den biten".

Inga kommentarer: