onsdag 18 mars 2009

En typisk

Egentligen har jag inte haft någon jobbig kund idag.
Men framåt slutet av dagen, två minuter i sex.
Då kommer en man och ställer frågan "vad är det där för nån?"
Han pekar på glasskivan som täcker disken.
Men jag uppfattar snabbt vilken han menar.
"Det är en Jurassic. Jättegod ost från Jurabergen" svarar jag.
Han har fortfarande inte tittat på mig så jag vet vad han kommer att göra.
"Var kommer den ifrån?"
"Ja, Frankrike."
"Har ni ingen schweizisk?"
"Jo, just nu har vi bara två olika Gryéré. Också riktigt goda."
Han tittar upp på en griffeltavla ovanför disken och frågar.
"Vad är det där för nån då?"
"Det är en Gryéré."
"Vad kostar de olika?"
Det står 21,90 hg stort på griffeltavlan.
"Den ena kostar 21,90 hektot och den andra kostar 25,90 hektot."
Nu gör han det.
Jag vet det.
Han funderar ett slag...
Han drar ut på det ytterligare att slag.
Sen går han därifrån.

Inga kommentarer: