tisdag 9 mars 2010

om Oscar

Jag satt uppe en stund igår natt och tittade på Oscarsgalan.
Först röda mattan, sen skippade jag nedräkningen.
Jag missade även början av själva galan.
Men sen kollade jag fram tills att bästa smink hämtade sina statyetter.
Jag halvslumrade bakom en flaska gewürztraminer.
Första pristagaren var den enda jag var nöjd med och den enda som var intressant att lyssna till.
Det var nazisten i inglourious basterds.
Jag gillar honom.
Resten var ett riktigt sömnpiller.
Värdarna var bra också men de syntes inte till särskilt mycket.
Och hur många reklampauser kan man trycka in i ett program?
Jag vill inte låta som en pensionär.
Men det är svårt att låta bli när man får lida på det här viset.
Egentligen borde de fan sluta dela ut priset eftersom alla säger att det viktiga är att bli nominerad.
Visa bara nomineringarna på internet och skit i ceremonin.
Inga förlorare, bara vinnare.
Det är ju så de själva tycker i vilket fall som helst.

Idag såg jag även att the hurt locker vann för bästa film.
Bästa film.
Jag förstår att de vill ge en statyett till en kvinna efter 84 år eller hur länge det nu är de har hållit på.
Men det var verkligen inte årets bästa film.
Och jag vet att landet blöder efter sin invasion av Irak.
Men det är film.
Och den här var inte mer än bra.
Lite bättre än ok.

Nästa år ska jag inte sitta uppe.
Jävla skit.
Och vem tror Oscar att han är egentligen?
En fjomp i tajt gulddräkt.
Inte särskilt 2010 va?

Inga kommentarer: