måndag 30 november 2009

tankar om filosofi

På sistone har jag funderat en del på filosofi.
Jag har kommit fram till att det känns meningslöst.
Det är ganska roligt att kunna referera till tänkare, men samtidigt känns det bara som slöseri med tid.
Det blir så snabbt utdaterat och om det inte skulle bli det känns det bara som att gubben/kvinnan hankar sig fast vid en tanke som de själva tyckte var genialisk när det slog dem.
Och det är också dåligt.
Tycker jag.
En diskussion man kan föra är t ex om en stol som ligger på tippen.
Är det fortfarande en stol eller är det sopor?
Mitt svar är naturligtvis att det är skräp eftersom att någon har haft i uppsåt att slänga det.
Och för att stärka min tes använder jag ett citat från Seinfeld där George äter ett bakverk som blivit slängt i en papperskorg.
Jerry frågar George om den låg under ringen och i soppåsen, när George erkänner att det var så säger Jerry:
"Then you´re a bum".
Jag instämmer.

Inga kommentarer: