onsdag 19 januari 2011

Kultur och kultur

Jag såg framsidan av G-P igår.
Det stod någonting i stil med "Finkultur eller Populärkultur?".
Jag hoppade över ingressen så jag vet inte vad det handlade om.
Men jag kan tycka att det inte spelar någon större roll vilken typ av kultur som räknas som vad.
Dålig kultur är dålig kultur vare sig den är fin eller populär.
I min bok känns det konstigt att dela upp kultur mellan pöbel och elit.
Jag vet bara att jag har rätt.
Alltid.
När det gäller kultur.
Vem har inte det?
Nuförtiden blir jag föga bländad av en litografi av Warhol.
Men jag kommer också ihåg vilken besvikelse Mona Lisa var när jag såg henne första gången.
En liten, smutsig, sprucken målning som hängde in en urgröpning i väggen.
Man fick inte ta bilder på tavlan pga att varje blixt försämrade kvaliteten lite grand.
Stackars Mona.
Hon behövde ingen hjälp att bli mer trist...

Inga kommentarer: